top of page

כיצד התגברה אור על חרדת בחינות


שמי אור. ואני תלמידת תיכון העומדת לפני המשך בחינות בגרות, ובעיקר נמצאת בשלב מתקדם של בחינות , ראיונות ומילוי טפסים לקראת שירותי הצבאי.

אני תלמידה טובה, לא מצטיינת אבל מעל הממוצע. לא נזקקתי לשיעורי עזר, והבנתי תמיד את החומר. אלא שלא הצלחתי במבחנים. סבלתי מידיים מזיעות, מרגעים של איבוד פוקוס, כאילו, שבהם נשכח החומר שעליו אני צריכה לכתב. זה גרם לכך שממש לאורך כל תקופת בית הספר עד לפני חדשים אחדים, לא הצלחתי להביע את ידיעותיי, והמבחנים הורידו לי תמיד את הציון שהייתי בוודאי יכולה להשיג בלעדיהם. פעם הציעה לי מורה שראתה את מצוקתי להיבחן בעל פה, וחשבתי שכדאי לנסות. אבל אז ממש נתקפתי בשיתוק ולא יכולתי בכלל להתרכז ובמקום לענות פרצתי בבכי. רק אז , כשהמורה ניחמה אותי ודיברה אתי , שמעתי שיש בעיה שנקראת חרדת בחינות. היא גם עודדה אותי ואמרה לי שיש טיפול, פשוט ולא ארוך , ושאחפש מטפל בדמיון מודרך. קראתי באינטרנט על חרדת בחינות, ועדכנתי את הורי, ויחד חשבנו שבוודאי זה הזמן שבו כדאי למצוא מי שיטפל בי ויקל עלי הן לקראת השלמת בחינות הבגרות והן במיונים בצבא. גם במיון אחד ביקשתי ללכת הביתה ושיקבעו לי מועד אחר כי לא יכולתי להתרכז.

כך הגעתי לטיפול. המטפל שלי, גל, והוא בעל ניסיון בעבודה עם ילדים ונוער, מודע לטווח הרחב של מצוקות הנוגעות למבחנים, ללימודים בכלל ולמצבים של ראיונות מלחיצים. הוא הסביר לי שבטיפול הזה בדמיון מודרך, אנחנו שותפים , וכי הדמיון שלי הוא "הכוכב'' בטיפול, שאתן לו ''ללכת חופשי'' לפי הסדר שהמטפל יחליט עליו. די נלחצתי בהתחלה, כרגיל. אבל כבר במהלך השעה הראשונה הרגשתי שזה טוב לי. שזה משהו אחר, סוג אחר של שיחה שמביאה אותי בכלל לשוחח עם עצמי. יותר משעשיתי אי פעם. המטפל עמד על כך שלא ניפגש יותר מפעם בשבוע , ובמשך השבוע ממש חשתי איך אני עסוקה במחשבות או בהרגשה שנובעת מהדברים שעסקנו בהם בפגישה. הרגשתי ממש את השינוי קורה.

הבוחנת בלשכת הגיוס שחזרתי אליה אחרי בערך ארבע פגישות של דמיון מודרך- הבחינה בשינוי מבלי שאמרתי דבר, ושאלה אותי אם בפעם הקודמת עברתי משבר או אם הייתי חולה – ואמרה לי שהיא רואה שחל בי איזה שהוא שינוי . שמחתי מאד לשמוע. היא אפשרה לי למלא מחדש טפסים שמילאתי לפני כחודשיים .

בערך אחרי שש או שבע פגישות של טיפול בדמיון מודרך הייתי פחות לחוצה לקראת מבחן. יכולתי לישון בלילה שלפני, עדיין הייתי מתוחה אך לא היו לי רגעי ''בלק אאוט'', והשלמתי מבחן בזמן. זה כשלעצמו נתן לי כוח נוסף והרגשתי שאני ממש מחכה לפגישה נוספת.

היום , אחרי שסיימתי 11 טיפולים, ואני רוצה להמשיך לעוד כמה , אני בן אדם פחות מפוחד. גיליתי שהרבה דברים שעשיתי או לא עשיתי קודם נבעו מחרדה יותר עמוקה ממה שמגדירים כחרדת בחינות. לא יצאתי לטיול שבו היינו אמורים לנווט בלילה – בתירוצים שונים. לא לקחתי על עצמי תפקידים בכתה מפחד שלא אצליח לבצע אותם. חברותי אומרות שאני שמחה יותר, והורי אומרים שחבל שלא טופלתי בשנים שבהן הייתי לחוצה ולא ידעו לזהות מדוע.

גל, המטפל בדמיון מודרך מרוצה שנגענו לא רק בבעיית חרדת הבחינות , אלא בגרעין החרדות שיש לו שכבות כמו של בצל. שאני יכולה להחליט בכל שלב עד כמה לקלף. רשמית אנחנו מסיימים בעוד פגישה אחת , כי ניתן לומר שהבעיה בגללה באתי לטיפול – נפתרה ונפתרת , אך בוודאי אשמח להמשיך להגיע לפגישות תחזוקה מדי פעם גם אם לא ברציפות כפי שהיה עד כה. אני ממליצה בחום רב על הטיפול שקיבלתי. בברכה, אור.


Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page